Alla inlägg under mars 2008

Av Linus - 18 mars 2008 23:29

Helt plötsligt bara händer det. Kom som en blixt från klar himmel. Och tankarna började direkt snurra i mitt huvud.


Det som har hänt är följande: Hingsten kom precis hem. Han la sina gigantiska nyckelknippa i köket, där jag sitter för tillfället och skriver min ethical diary. Läkarn kommer förbi och tar av någon anledning upp nyckelknippan, säkert just bara som förströelse. Då ser vi det. Bland alla nycklar finns en röd nyckelring. Det står "I love Jesus" på den..


Visst. Hingstens föräldrar är religösa och han har konfirmerat sig och så. Men likväl. Han har en nyckelring som det står "I love Jesus" på. Han måste alltså vara övertygat kristen. Han tror alltså på att Gud skapade världen på sju dagar. Att kvinnan skapades av ett nyckelben. Att Noak hade en ark som rymde alla världens djur (varför glömdes dinosaurierna?). Att Maria var oskuld. Att Jesus kunde gå på vatten. Allt det här tror Hingsten på. Han älskar ju Jesus. Han kanske till och med sympatiserar med Sten Frisk i Tre Kornor och säger "Hej Jesus". Ja, så är det.


Detta är ju iofs inget att chockas över. Jag menar, vi har ju faktiskt religionsfrihet i det här landet. Men det intressanta är det faktum att han aldrig har berättat för oss om hans kärlek till Jesus. Och det är här det spännande börjar? Var har han för motiv att undanhålla oss denna information? Har han någon jävulsk plan som han går och klurar på? Är Harmageddon på väg och han vill inte ha med oss till himlen? Och något som inte får underskattas är det faktum att han håller på att bli lärare. Och inte religionslärare, näe han håller på att bli lärare i fysik och matte. Kommer han lära sina elever att Big Bang aldrig ägde rum? Att Gud har svaret på allt här i Universum då han har skapat det? Att Universum inte är oändligt utan att himlen ligger utanför? Ja, detta är frågor som direkt poppar upp i våra huvuden.. Varför har han bara inte berättat?


Och lasse. Nej, min vän har inte (iaf mig veterligen) sett detta. Han gissar bara..

Av Linus - 17 mars 2008 23:52

I våran lägenhet finns det ett blått rum. Inte en blå hall, eller en blå toalett. Utan bara ett blått rum. Dessutom ett litet blått rum. Det är mitt rum. Mitt lilla blåa rum ligger inklämt mellan Hingstens välstädade (obs, ironi) rum och Läkarns lite mer städade rum. Trots sin litenhet brukar mitt rum vara det mest städade i den här lägenheten. Eller så är det kanske just därför att det är så litet som det är så städat. Eller så har det nåt att göra med att jag inte klarar av att bo i ett ostädat rum. Är det för mycket grejer som inte ligger på sin plats i mitt rum så blir jag väldigt stressad och okoncentrerad. Oftast blir jag förbannad och städar jag inte bort dem så kan jag överhuvudtaget inte göra något vettigt. Detta är nog ytterligare en av mina små egenheter. Eller det är en av mina egenheter, inget snack.


Sen måste jag också berätta en annan sak för er. Detta är appropå mitt inlägg om "min sjukdom". Jag råkade kolla förbi hur folk hade hittat till min blogg (liten spejsad funktion som finns på den här bloggen får oss författare) och hittade då att någon hade hittat hit från sidan knuff.se. Det är typ nån slags av bloggportal där man kan söka efter bloggar utifrån vissa sökord och så. 


Vid en första anblick kan det ju kännas kul att nån har hittat till mig därifrån. Sen kollade jag upp vad de hade använt för sökord. Då var det inte lika kul. Personen i fråga hade sökt på "ADHD". Jag var träff nummer 1.. Långt före seriösa bloggar om detta ämne.. Det känns lite fel. Jag menar, det är ju inte så att den här bloggen är det seriösaste man kan hitta på kartan..  Ordet finns ju bara med i texten som jag har kopierat från Wikipedia.. Och det faktum att jag skriver samma ord i det här inlägget kommer också innebära att det här inlägget kommer upp som träff när man söker på ADHD.. Nu får jag ta och sluta skriva ADHD hela tiden, blir ju bara pinsamt det här.

Av Linus - 17 mars 2008 12:37

För mig går det helt okej, sitter i "luft kafeet"/Sky city v. 2.0/Lindellhallen och pluggar. Acerpacer är på bra humör och samarbetar med Jonte och jag har precis fått mig en god lunch.


Dom som det går lite sämre för är islänningarna. När jag befann mig på ön låg ju isländska valutan och pendlade på nivåerna 100-110 svenska kronor för 1000 isländska. Nu har detta vänt... Kursen idag ligger på 79,54 svenska för 1000 isländska... Hoppsan Kerstin kan man säga där. Tur att jag inte fick för mig att spara pengar på Kaupþing iaf... Valutakris är väl bara förnamnet. Efternamnet är nog allmän finansiell kris. Afram Island!

Av Linus - 16 mars 2008 17:50

- Tre sidor av Ethical diary är skrivet. Bra jobbat Linus! Och jag har rätt bra koll på vad jag ska skriva mer. Gäller bara att hitta lite mer bra artiklar så ska det där nog bli kanon!


- Tomasso och Rachele kommer till Uppsala på Valborg (mina italienska vänner från Island). Blir stört kul! Helt sjukt! Längtar redan!


- Acerpacer verkar ha kommit fram till att han ska vara medgörlig iaf. EJonte har fått ta över vårdnaden nu och skulle formatera honom. Det vägrade han. Det var helt omöjligt att få honom på dom tankarna. Så Jonte fick ta till plan B och defragmentera honom samt rensa honom på lite onödiga program och filer. Det gjorde Acerpacer bra. Nu verkar det som han har bestämt sig för att jobba med oss i vår, det är skönt!

Av Linus - 16 mars 2008 13:59

Páll Óskar hade konsert igår i Reykjavik. (Ni som är duktiga på isländska förstod nog det utifrån affischen i ett av mina föregående inlägg). Hade ju inte varit helt fel att vara där tror jag. Var ju som rätt bra drag förra gången, om vi säger så.. Så det kändes ju lite surt att missa. Men det fick ett ganska roligt förspel på Ansiktsboken igår (Facebook).


Först skrev Vanessa följande som sitt "status message" (hon är fortfarande på Island):

"Vanessa is seeing Páll Ó. tonight. Allt fyrir astina =D"


Då kontrade jag med (dvs på mitt "status message"):

"Linus wants to be in Reykjavik, its Páll Óskar on NASA tonight!!"


Kort efter följade Hyddan efter:

"Vasa wants to be in iceland 2night at PALL nr.1 with his friends"


Tog inte lång stund, sen skrev Marte:

"Marte vil og vaere på pall oskar på NASA"


Och sist men inte minst skrev tandläkerskan:

"Marina saknar Páll Oskar och Island, vill inte plugga mer"


Kom inte nu och säg att jag är ensam att tycka karln är bra...


Istället för party i Reykjavik tittade vi på Melodifestivalen, var väl det närmaste man kunde komma här i Umeå.


Nu ska jag skriva ethical diary. Det går dåligt.


Och visst ser jag lite häftig ut på bilden? (Jag syftar inte på mig egentligen, utan mer själva bildens serietidningsaktiga utseende. Jag är inte så häftig, jag vet)


Samt att vissa av er kanske märker att jag har avslöjat namnen på vissa kodnamn här uppe...

Av Linus - 14 mars 2008 19:53

Som Emma har berättat har ju jag Trichotillomani (läs föregånde inlägg och kommentar). Det är en ganska otrevlig sjukdom det. Inte mysig alls. Fråga mig, jag har ju den...


Här har jag ett utdrag från Wikipedia som berättar vilka symptom jag har. Det kan vara bra för er att veta, då det är ni som måste leva med mig..


Trichotillomani, förkortas till TTM, innebär att en person medvetet eller omedvetet av olika orsaker plockar bort hår från huvudet, ögonbrynen, ögonfransarna, könet eller andra ställen, vilket är en psykisk störning och inte så känd bland många.


Folk som lider av trichotillomani kan känna sig väldigt ensamma och olyckliga för att de inte kan sluta med beteendet. Personer med trichotillomani utvecklar en social fobi och undviker vissa beteenden som kan resultera att man känner skam. Sekundära problem kan uppstå om dessa personer undviker vård (tandläkare, gynekolog m.m.) Utifrån den lokala håravfallet kan det uppstå lokal irritation/lokal hudinfektioner, inklusive ögonproblem.


Kliniska rapporter visar att det finns samband mellan ADHD och trichotillomani. Vissa personer med trichotillomani tuggar/äter på hår och drygt hälften av alla med trichotillomani har slags stört oralt beteende.


Psykologiska komplikationer av trichotillomani är:


Det är synd om mig.. Det är det faktiskt..
Av Linus - 14 mars 2008 00:14

Vi människor är rätt underliga varelser ändå. Visst, vi är den överlägsna rasen här på jorden. Vi är smartast osv. Detta ledar ju iofs till att vi håller på att utrota hela planeten, men det är en annan femma och det behandlas inte här. Näe, det jag vill komma fram till är att trots vår "överlägsenhet" så håller vi på med väldigt många korkade saker. Jag pratar om de småsjuka egenheter vi alla går och bär på. Dom här konstiga grejerna vi har för oss utan att vi egentligen vet varför, och skulle vi berätta dem skulle alla andra tycka att vi är helt dumma i huvudet, även fast de själva troligtgvis håller på med något ännu sjukare... Men det är väl kanske trots allt just dessa små saker som gör oss till människor och individer.


Jag ska inte berätta alla mina egenheter för er, så mycket hänger jag inte ut mig här.


Men, en av de dumheter jag håller på med är att jag rycker ur mina skäggstrån på hakan med mina fingrar. Ja, ni läste rätt. När min skäggväxt börjar bli sisådär två dagar gammal får jag för mig att jag skall dra ut ett par av skäggstråna med mina fingrar. Och ja, det gör ont. Och ja, det är väldigt konstigt. Dessutom har jag en tendens att rycka ur dessa skäggstrån från ungefär samma ställe, så på min vänstra hakdel har jag mycket färre skäggstrån. Detta fortgår fram tills jag rakar mig. Jag kan inte förklara alls vad detta beror på. En psykolog skulle säkert hitta en orsak inbäddad långt in i min barndom, kanske min mamma inte tillät mig dra i öronen på mina gosedjur, vad vet jag..


En annan lite småsjuk sak jag håller på med är min outtröttliga promotion av Páll Óskar. Den är inte vettig på något sätt. Men likväl fortsätter jag att konstant bombardera er bloggläsare med hans namn och mina sambos med hans musik. En isländsk schlagerbög, varför ska jag egentligen hålla på och berätta för alla om honom. Är det för att jag har träffat honom? Är det för att jag tycker det är kul att driva folk till vansinne med mitt ständiga tjat? Eller är det för att jag är övertygad om att han är en stor artist som förtjänar en störra publik? Eller är det för att detta av någon anledning har blivit en av mina egenheter? (Han ska ha konsert på lördag i Reykjavik, det är det bilden här ovan marknadsför. Be there, or be square!!)

Av Linus - 12 mars 2008 23:47

Vissa av er skrattar nog högt för er själva efter att ha tittat på ovanstående "reklam". Vissa fattar ingenting. (Det står, om ni inte kan se det, "Well at least he drive a Prius") Det kan bero på att ni inte vet vad Toyota Prius är för en bil eller så har ni ingen humor.. Ni humorlösa kan vi inte göra något åt, men för er andra som fortfarande inte fattar vad ni ska skratta åt så kan jag berätta följande, Toyota Prius är en hybridbil, dvs en typ av miljöbil som går på både el och bensin. Är ni väldigt intresserade eller fortfarande inte fattar, läs här. Efter denna informationsstund, fattar ni den nu? Visst är det storslagen humor?


Kanske också ska berätta att reklamen är fejk, dvs det är inte Toyota som har gjort den..


Vi såg en intressant film idag på min kurs (läser Marketing Ethics). Den hette, Who killed the Electric Car?. Den filmen bevisade återigen för mig vilket otroligt korkat land USA ändå är.. Herrejesus alltså.


Sen för er som undrar, jag följde inte med på Aerobic dance med JoJo idag... Och anledningen är faktiskt godtagbar, jag hade föreläsning till klockan fem och inga grejer hade jag med mig. Annars hade jag gladeligen följt med. Jag menar, jag är ju grym på Aerobic och mina danskunskaper är ju välkända!

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards