Alla inlägg den 24 september 2008

Av Linus - 24 september 2008 22:45

Ovanstående bild sammanfattar nog hur det går med nya liv..


Men låt oss prata om något annat. Idag ringde jag Posten. Dom har nämligen tappat bort ett paket, eller nåt. Innehåller i paketet är okänt, så jag vet inte riktigt vad de har tappat bort. Det är iaf från min chef på Mecenat, men hon har glömt bort vad det är, vilket känns stablit. Nåväl, jag ringde då Posten för att se vad som var felet. Efter ett onändligt tryckande kom jag då tillslut fram till en telefonkö som meddelade att jag hade 10 minuters väntetid framför mig. Visst, det accepterade jag och lekte på med min dator under tiden. Efter ungefär en minuts väntan säger den väldigt personliga kopplingsrösten till mig:


"Vi ber dig vänta då ditt samtal är viktigt för oss"


Jag började omedelbart gapskratta. Vart kom det där ifrån? Seriöst alltså, vart kom det där ifrån? Hur kan de veta att mitt samtal är viktigt för dom? Vem säger så? Vilket företag hasplar ur sig något sådant i en telefonkö? Är det någon gång man känner att man är viktig som när man står i en telefonk? Inte direkt, man känner ju sig otroligt oviktig. Och då kommer dom och påminner om en vilken situation man befinner sig i. Den där meningen säger ju egentligen:


"Du är en sucker som vi inte har tid att prata med just nu. Men är du kvar i luren en stund till så ska vi dricka upp kaffet, dra några dåliga skämt med varandra, ha lite ångest över att svara och därefter svara och försöka hjälpa dig med ditt problem, som du garanterat är ansvarig själv för. Du är viktig, vi lovar"


Och inte faan löste dom mitt problem heller. Men de skyllde iaf inte på mig, utan på min chef. Grattis


Sen några avslutande ord till de som är lite oroliga för att Swedbank ska gå åt helevete (jag tror ni är många.. eller iaf Pjotr), eller till och med omkull (se bland annat här, eller här). Jag kan säga att ni kan vara rätt lugna. Om ni läser den första länken, så kommer ni läsa om något som kallas för CDS. Enkelt förklarat är det en typ av försäkring som kan användas om ett företag, i detta fall banken, måste ställa in sina betalningar. Kostnaden för Swebank för en sån här CDS var igår 184 punkter (1,84%), medan SEB låg på 113 (1,13%), Nordea på 100 (1,00%) och Handelsbanken på 79 (0,79%). Avsevärt mycket dyrare för Swedbank alltså, och detta visar att det är störst risk i Swedbank bland de svenska bankerna.. Huvvaligen tänker ni nog nu. Men för att ge er lite perspektiv, den isländska banken Kaupthing (som jag förövrigt brukar hylla i den här bloggen) ligger på 1130 punkter (11,3%).. Och då är dom inte i lika mycket kris nu som för ett halvår sen.. Heja Island! Vi kommer nog överleva i Sverige trots allt

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards