Alla inlägg den 22 maj 2008

Av Linus - 22 maj 2008 23:02

För tillfället skulle jag klassificera mig själv som något av en expert på statistik. Efter väldigt många plågor och utbrott på allehanda ting, främst SPSS och statistikboken, har jag nu kommit till sinnesro. Jag fattar faktiskt vad jag håller på med. Jag fattar vad de siffror jag får fram visar när jag kör de olika signifikanstesten. Jag kan dra slutsatser och hitta kopplingar. Det är till och med så att det känns rätt roligt att hålla på med det hela. Det kunde man inte tro, att statistik skulle vara roligt. Så har ni ett statistikproblem, hör av er så kan jag hjälpa till. Fast inte innan onsdag, tills dess är jag upptagen med annat.


Sen lyckades jag göra en hyfsat god gärning idag också. När jag var ute och tog mig lite luft på eftermiddagen, efter att ha analyserat varför kvinnor och män skiljer sig åt när de utvärderar kvaliteten på damparfymer, träffade jag på JoJo. Vi satte oss ute vid dammen i det fina vädret (kan det äntligen bli sommar nu! Eller iaf vår...). Efter en stund flög en skrattmås förbi. Splash lät det. JoJo rycker till och tittar mot sin axel. Där har måsen prydligt placerat en fet liten avföringsfläck som ser väldigt mysig och varm ut på hennes skinjacka. Hon får någon typ av panik, och börjar förbanna den jävla fågeln och att den hör hemma någonannanstans än på denna jord. Men här rycker jag in. Med hjälp av papper från ett kollegieblock och lite vatten från min vattenflaska är snart bajset borta och alla är glada igen. Eller iaf jag. JoJo var nog fortfarande sur på fågeln. Så då hade jag gjort en god gärning även denna dag, och kunde lungt gå in i biblioteket igen för att fortsätta analysera. Denna gång hur användningsfrekvensen av en produkt påverkar kvalitetsuppfattningen. Nu kör vi!

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards