Alla inlägg den 19 maj 2008

Av Linus - 19 maj 2008 19:25

Så här i uppsatstider kan det vara på sin plats att ge min uppsatspartner lite välförtjänt utrymme i den här bloggen. Han är ju trots allt den person jag har spenderat mest tid tillsammans med under snart två månaders tid. Då lär man som känna varandra rätt bra. Och därför kan en av hans roligare egenskaper på lite plats här. Eller egenskaper och egenskaper, kanske jag ska kalla det för en egenhet istället.


Nåväl, han har under de senaste två månaderna försökt sluta snusa. Han har kommit till insikt att det är ganska onödigt att snusa trots allt, han får inte ut något egentligt av det som han själv ser det. Gott det. Men nu kommer det lite roligare.  Så här ser den vanliga proceduren ut. Låt oss kalla honom för Jonte för enkelhetens skull.


Måndag: Jonte bestämmer sig för att sluta snusa. Ingen snusdosa i sikte, och han klarar dagen bra.


Tisdag: Jonte snusar fortfarande inte, men han sitter och vrider lite på sig under dagen och hasplar ur sig kommentarer som "Skulle va gott men en snus" och "En snus nu skulle sitta som en käftsmäll".


Onsdag: Nu håller det inte längre. Runt ca tio på förmiddagen går Jonte iväg och köper en snusdosa. Trycker in en i käften direkt och snusar sedan konstant i en och en halv timme. Därefter blir han sur på sig själv och säger saker som "Men fy fan vad onödigt att köpa en dosa" eller "Nu mår jag ju bara dåligt". Nån till snus kanske åker upp under läppen innan han går iväg till en papperskorg och slänger bort snusdosan, som har mer än halva sitt innehåll kvar. En timme senare går han och rotar upp snusdosan ur papperskorgen och känner sig som en, enligt egen utsago "trasig människa". En till två snusar till går upp under läppen, sen går han iväg till närmsta toalett och spolar ut de resterande snusarna. Resten av dagen mår han lite groggy och är förbannad på sig själv.


Torsdag:  Jonte betsämmer sig för att sluta snusa.


Sen rullar detta på i ett jämt mönster. Jag har fått rycka in några gånger för att försöka få stopp på dessa dumheter. En gång tog tillexpempel jag hand om snusdosan, men det tog tio minuter och sen krävde han att få tillbaka den. En annan gång har jag blivit uppmanad att "Om jag köper en snusdosa imorgon så får du slå in skallen på mig med en spikklubba". Han har det inte lätt, den käre Jonte.


Förövrigt, nån som kan den statistiska modellen MANOVA och vill förklara den för mig och hur jag ska använda den? Skriv gärna en rad då.. 

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards