Alla inlägg den 11 december 2008

Av Linus - 11 december 2008 23:53

Om cirkus nio timmar så skriver jag min näst sista tenta som student på Umeå Universitet, det ni! Denna gång är det i det fantastiska ämnet Finansiell eknonomi. Det är aktievärdering, portföljvalsstrategier, nuvärdesdiskonteringar och allmänt matematiskt krafs. Jag, som den marknadsföringsstudent jag är, brukar ju inte direkt hålla på med att räkna på daglig basis (vi är bättre på att göra av med pengar) men nu är jag ju så illa tvungen. Så miniräknaren, blyertspennorna och linjalen (man måste ju rita kurvor också) är nerpackad i väskan. Jag är helt enkelt redo! Det enda lilla orosmomentet dök upp på himmlen igår när jag och Björn upptäckte att man kanske var tvungen att kunna derivera för att klara vissa uppgifter på tentan.. Men det löste sig också, efter hjälp av Hingsten. Inte så att vi lärde oss att derivera på riktigt, utan snarare att vi har lärt oss untantill de två tänkbara scenariorna som kan inträffa om vi måste derivera, och således hur dessa formler ser ut. Ska nog kunna gå bra det här ändå, trots allt..


För er som undrar, min sista tenta kommer bli i kursen Finansiella intstrument (tenta 14 januari) och ryktet säger att man där kan vara tvungen att derivera på riktigt... Men den dagen den sorgen


Ska vi köra lite South park på det? Ja, det gör vi. En liten julsång i klassisk tappning

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards