Alla inlägg den 21 oktober 2008

Av Linus - 21 oktober 2008 22:41

Jag har kommit till insikt.


Nåt har jag iaf lärt mig på min utbildning till civilekonom (förutom statistiken då). Och det är hur man gör en bra Powertpoint och en bra presentation. Kanske har haft viss hjälp av mitt jobb som guide när det gäller presentationsteknik. Men men, vi kan låstas att det är genom Universitetet jag har lärt mig det.


Däremot finns det många som inte kan det här med Powerpoint. Och den här videon är dedikerad till dem. Ta er tid att titta in den. Bland det roligaste jag har sett på länge. Faktiskt! Och det är Petter vi skall tacka för att han har lagt upp den på sin trevliga och läsvärda blogg! =)

Av Linus - 21 oktober 2008 17:15

Ibland undrar jag vad jag egentligen lär mig på min utbildning. Jag läser ju som bekant till Civilekonom, vilket betyder att jag borde vara duktig på det här med siffror och budgeter och allt vad det nu handlar om. Men frågan är om jag egentligen har lärt mig något om ekonomi.


Vi kan ta ett enkelt exempel. För tillfället läser jag en kurs i Consumer Analysis. Den går mestadels ut på att lära oss hur man gär en marknadsundersökning och hur man använder den insamlade datan. Det gör man framförallt med hjälp av statistik. Så kursen handlar till största del alltså om statistik. På denna kurs har jag hitills lärt mig en sak, och det är vad Cronbacks Alpha är. Resten kan jag sen tidigare, och det känns totalt onödigt att gå på föreläsningarna och alla våra seminarier. Kan dom inte komma med något nytt? Jag är alltså jävligt bra på statistik, det måste ändå vara slutsatsen av detta!


Vad kan jag då om ekonomi? Ptjaa, förra veckan var jag med i KPMG Case Competition. Det gick rätt bra, vi gick till final där vi slutade på en snöplig andraplats. Största anledningen till denna placering, och att vi inte vann, var att vi hade räknat ut soliditeten i ett företag fel (visar på hur mycket kapital i ett företag som är eget tillfört gentemot hur mycket som är lånat). Den som lyckades med denna bedrift, dvs. räkna fel, var undertecknad. Jag fick den till 6,5 % när den skulle va 40 %. Grattis Linus. 


Jag kan alltså statistik men kan inte räkna ut grundläggande nyckeltal i företag. Kanske dags att fundera på att byta bana..


Och ni är ju sämst. Jag menar ju att JAG måste producera koldioxid så att blommorna klarar sig, inte att DE kommer producera koldioxid. Tror ni inte jag kan sådana elementära saker??

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards