Alla inlägg den 8 oktober 2008

Av Linus - 8 oktober 2008 23:28

Låt oss börja detta i ett av mina hjärteområden, nämligen finanskrisen. Och då speciellt hur den artar sig i "gamla" hemland Island. Där går det ju, för att uttrycka sig milt, åt helvete för tillfället. Ni har säkert hängt med, den isländska kronan förlorar i värde för varje minut som går och av de tre stora bankerna är det bara Kaupthing som ännu håller sig över ytan, de två andra (Landsbanki och Glitnir) har staten tagit över kontrollen i genom en tvångsförvaltatning (betyder mer eller mindre att dom annars hade gått i konkurs med dunder och brak).


Hur länge kommer Kaupthing klara sig då? Ptjaa, beror på vem man frågar. I dag har bland annat Riksbanken gett dem ett lån på 5 miljarder SEK, så den svenska verksamheten ska kunna hålla sig på benen. Finnur Oddsson, VD för isländska handelskammaren säger "Att man får sådana här lån indikerar att det finns ett helt annat förtroende för Kaupthing än för de andra bankerna".


Å andra sidan, Kaupthings chefsekonom Asgeir Jonsson säger följande i en intervju på E24:


På frågan om Kaupthing kan behålla sin självständighet, svarar han:

– Ja, det skulle jag tro.

Du säger ”tror”, det låter lite tveksamt?

– Man vet aldrig vad som händer här i livet, säger han men hänvisar övriga frågor om bankens ställning till pressavdelningen.


Härlig inställning Asgeir! Några timmar senare kan man läsa att Kaupthings engelska verksamhet har gått i konkurs..


Detta fick mig tidigare ikväll att tänka på att jag fortfarande har pengar på Island, jag är ju trots allt stolt kund på Kaupþing Banki HF sen mer än ett år tillbaka! Med allt som har hänt så kanske detta inte är särskilt smart så här i efterhand.. Dom har ju som tappat i värde en del sen dess..


Men jag kan lugna er som är oroliga för min personliga ekonomi, min sammanlagda förmögenhet på Island uppgår för tillfället till 314 ISK. I nuvarande penningvärde är det värt 27 svenska kronor. När jag lämnade ön i december 2007 var det värt  ca 35 svenska kronor. Fast kanske lika bra att skicka hem pengarna innan de försvinner helt?! Eller kanske skiter i det, de omfattas ju trots allt av insättningsgarantin!


Jaja, nu har nå tagit er igenom ett inlägg om Island. Förlåt att jag ältar på om det. Imorgon ska ni istället få ett inlägg om hur man på ett enkelt sätt ger bort gratis lunch!

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards