Alla inlägg den 14 oktober 2008

Av Linus - 14 oktober 2008 16:36

"Nu är det ju helt kört" tänkte jag när jag tidigare idag läste på Dagens Industri att "Isländska börsen faller med 76 %". Domedagen är här. Sätt dig i livbåten och ro för fan innan hela skiten sjunker ner i havet. Det var väl ungefär dom tankarna som jag antog att många Islandsvänner körde genom sin skalle för tillfället.


Men jag kände mig ändå tvungen att luska lite mer i det hela, hur fanken kan en börs gå ner med 76%?? Och det visade sig att så inte riktigt var fallet..


Det var så enkelt som att de tre fina och välskötta storbankerna (Glitnir, Landsbanki och Kaupthing) var bortagna från indexet. Och då dom står för ca 75 % av värdet på börsen så är det ju inte så konstigt att börsvärdet går ner.


Men det gav Di.se och e24.se blanka faan inte till en början och drog till med rövarrubriken. Sen ändrade dom sig efter en stund (föga förvånande) då det visade sig att börsen i Reykjavik bara har gått ner med 4 %.


Jadu, dessa journalister..


(Vill du läsa mer eller tycker jag är dålig på att förklara? Se här)

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards