Alla inlägg den 13 januari 2009

Av Linus - 13 januari 2009 00:26

Nu är det bara en dag till tenta. Min sista tenta någonsin (förutsatt att jag klarar den). Kursen heter Finansiella instrument, och precis som namnet antyder handlar det om olika finansiella intstrument man kan använda sig av på marknaden, som terminer, swappar och optioner. Poängen med kursen är att vi ska lära oss att räkna ut hur man prissätter sådana här saker. Ganska väsentligt att kunna för en marknadsförare, jag vet.


Plugget har de senaste dagarna gått någorlunda okej iaf. Styrfart har det varit på skutan, men inte mer. Jag trodde ju att den här kursen och tentan skulle vara lätt.. Och den är väl egentligen inte jättesvår, det måste erkännas. Men något som försvårar inlärningen för mig och Björn är att vi med väldigt jämna mellanrum gör slarvfel i våra uträkningar, vilket resulterar i gigantiska bekymmer när vi fyrtiotolv steg senare upptäcker att något är fel, men inte riktigt vet var. En del av dessa slarvfel härrör sig till att Björn envisas med att räkna ut alla beräkningar i ett svep, även om detta innebär att tio paranteser måste vara med. Det är inte bara en gång detta har blivit lite knasigt.. Idag tog vi dock priset då vi mellan 16.30 och 18.00 satt med en och samma uppgift och höll på att döda närmaste förbipasserande för att det inte blev rätt. Vi räknande om allt! Eller nästan. Vi räknande såklart inte om de simplaste sakerna, för vem räknar fel på dom? Jag menar, vem glömmer att en sak ska vara upphöjt till två i den enklaste av ekvationerna. Ingen tänkte vi. Fel hade vi.. 


Jag tror nog världen skall vara glad att inte jag och Björn kommer bli framtidens matematiker, utan att vi bara blir ekonomer..

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards