Alla inlägg den 12 januari 2009

Av Linus - 12 januari 2009 00:22

Man måste ändå beundra flygbolaget Norwegians affärsmodell. Dom kan det här med att tjäna pengar. Ingen har väl missat att de just nu kör en massiv kampanj med "slanke priser" till oss stackars fattiga svenskar så här i finanskristider (Jag är av den bestämda åsikten/uppfattningen att Norge inte drabbas av kriser, är som inte deras grej) . Och det är nog många som har fallit för deras erbjudande. Dom har ju trots allt garanterat icke klimatsmarta flygbiljetter för endast 249 kronor! Jag är en av de som har lockats av deras erbjudande.


Först och främst åker jag ju ner till Stockholm på söndag för att börja min praktik nästa måndag. Så till den resan har jag beställt en biljett för endast 299. Och när jag veckan senare skall upp till Umeå igen för Uniaden flyger jag tillbaks ner för endast 249 (åker tåg upp). Så två resor som endast kostar 548 kronor tillsammans, ett riktigt klippför mig. Inte för Norwegian känns det som rent spontant.


Men det är nu vi kommer till de smarta i deras affärsidé. Dom kör helt enkelt på dubbel fakturering. I fredags upptäckte jag att de låg tre reserveringar på mitt kreditkort från Norwegain, en på 299 och två på 249. Alltså en resa för mycket. Självklart ringde jag för att kolla vad det var frågan om, och efter ett tag fick jag prata med en söt (hon lät söt) norska (självklart sitter dom inte i Sverige). Hon förklarade vänligt att så länge det bara var reserverat så kunde hon inte göra något, men att det säkert skulle ordna till sig när pengarna väl skulle dras på riktigt. Jag köpte det, lite motvilligt, och vi kom överens om att jag skulle återkomma om det inte ordnade sig på några dagar.


Detta var alltså i fredags.. Statusen för tillfället på mitt konto är att de har dragit båda resorna (299 och 249), men samtliga tre reservationer ligger kvar... Man måste ändå ge dem att de kan det här med att dra in pengar, helt klart. Och det är inte konstigt att Norge är ett så rikt land som dom är om detta hör till vanligheterna.


Men, låt oss prata om något lite roligare. Jag börjar ju min praktik på Apple om en vecka. Kommer nog bli stört kul. Och ett av mina första uppdrag blir nog att introducera nedanstående produkt (se filmen). Visst är den fiffig? Kommer nog bli en succe om du frågar mig, och jag borde veta vad jag pratar om. Är ju trots allt snart utbildad marknadsförare

Presentation

Omröstning

Bör denna blogg leva kvar eller har den spelat ut sitt sista halvironiska kort?
 Lägg ner!
 Neju, kör på som förr!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards